جهان تنیس
 
 

رسانه های خبری در اروپا اعلام کرده اند که کمیته ملی المپیک اسپانیا تصمیم خود را برای انتخاب پرچم دار این کشور در بازیهای المپیک علنی کرده و به طور رسمی اعلام کرد که رافائل نادال مرد شماره 2 تنیس جهان پرچم دار کشور اسپانیا در رقابتهای المپیک 2012 لندن خواهد بود. گفتنی است که راجر فدرر هم برای دومین بار پرچم دار کشور سوئیس در بازیهای المپیک بوده و قصد دارد در المپیک 2012 لندن هم نقش پرچم دار سوئیس را داشته باشد. نادال که در مسابقات المپیک 2008 چین، مدال طلا را کسب کرد امیدوار است در مسابقات امسال هم از عنوان خود دفاع کند. فدرر هم در قسمت دونفره این مسابقات به همراه استنیسلاس واورینکا مدال طلا را مال خود کرده بود. اما کمیته ملی المپیک روسیه پس از پایان مسابقات رولن گروس و قهرمانی ماریا شاراپووا در این مسابقات تصمیم گرفت که او را به عنوان پرچمدار روسیه در مسابقات المپیک انتخاب کند. در پی قهرمانی شاراپووا در رولن گروس ، ولادیمیر پوتین رییس جمهور و دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه برای این ورزشكار زن روسی مقیم ایالت فلوریدای آمریكا پیام تبریك فرستادند و رییس فدراسیون تنیس روسیه نیز ابراز امیدواری كرد، وی در بازی های المپیك 2012 لندن برنده مدال طلا شود.



دو شنبه 26 تير 1391برچسب:آغاسی,ایران,تنیس,گرند اسلم, :: 10:11 ::  نويسنده : shahin & soad

در روز ۲۹ آوریل ۱۹۷۰ در شهر نوادای لاس وگاس پسری بدنیا اومد که نامش رو "آندره کرک" گزاشتند.

پدرش که اصلیتی ایرانی داشت هنگامی که به ایالت متحده ی آمریکا نقل مکان کرد اسمش رو به امانوئل مایک تغییر داد . وی در المپیک ۱۹۴۸ نماینده ی ایران در رشته ی بوکس بود.

او همیشه آرزوی این رو داشت که یک پسری داشته باشه که بتونه هر ۴ مسابقه گرند اسلم تنیس رو ببره... وی وقتی آندره تنها ۴ ماه داشت با خودش قرار گذاشت سبدی بالای تختش قرار دهد و شبی یک توپ تنیس داخل آن می انداخت تا اینکه وقتی آندره تنها ۵ سال داشت دارای ۶۰ سبد بود که داخل هر یک ۳۰۰ توپ قرار داشت!

در همان سال بود که آندره در حالی که تنها ۵ ساله بود با بزرگانی همچون جیمی کانرز و روسکو تانر به تمرین می پرداخت و نکته ی جالب دیگه اینکه در ۵ سالگی وی روزی ۳۰۰۰ تا ۵۰۰۰ بار به توپ ضربه میزد.

مایک در یک کاسینو کار می کرد که american ***k tycoon ***koian نام داشت و بعد ها وی با کرک که صاحب آن کاسینو بود دوست صمیمی شد و همانجا بود که نام وسط آندره رو "کرک" نهاد !

پدر آندره بر وی تسلطی اعجاب انگیز داشت تا حدی که وقتی آندره کودکی ۷ ساله بیش نبود مایک یک چکش با خود می برد و هر امتیازی که آندره از دست میداد به پشت نیمکت او میکوبید! و از همانجا بود که آندره از ترسش با تمام تلاشش می کوشید تا امتیازات را بلا استثنا جمع آوری کند!

سالهای بعد وقتی آندره ۱۳ ساله بود به کمپ نیک بولیتیری می رفت ولی جالب است بدانید بدلیل اینکه پدرش وضع مالی چندان جالبی نداشت وی نتوانست بیش از ۸ هفته به آنجا برود! اما وقتی در آخرین جلسه ی تمرینی با خود نیک بولیتیری آندره وی را شکست داد نیک پدر وی را فراخواند و مبلغی که داده بود رو به او بازگرداند و به مایک گفت آندره بصورت مجانی برای مدت ۲ سال اینجا تمرین خواهد کرد!

بعد از گذشت یکسال آندره پسری سرکش و ولگرد شده بود تا حدی که در سن ۱۴ سالگی با نوشیدنی های الکلی و بلند کردن موهاش بمانند خواننده های راک نظر همه رو به خود جلب کرد. و اما بعداز گذر مدت کوتاهی نیک بولیتیری که از دست وی بشدت بسطوح آمده بود از وی خواست کمپ را ترک کند.

وی که بی اهمیتی آندره در قبال اخراج شدن از کمپ رو دید از او خواست تا با مشاورین کمپ به گفتمان بنشیند... وقتی مشاورین از او پرسیدند که دلیل این افسردگی و بی خیالیش چیست آندره در پاسخ گفت:"من میخواهم بصورت حرفه ای تنیس رو ادامه دهم!"

دیری نگذشت که آندره در سن ۱۶ سالگی اولین بازی رسمی خود در تنیس ای تی پی رو انجام داد و پس از بردن مرحله ی اول در دور دوم با نتایج مشابه ۱-۶ مغلوب متس ویلاندر تنیسور بزرگ سوئدی شد. اما همچنان با نتایج خوبی که بدست میاورد آن سال را در مسان ۱۰۰ نفر اول جهان و با رده ی ۹۱ به پایان برد.

مدال طلای المپیک، 69 قهرمانی در رقابت‌های انفرادی، سه جام «دیویس» برای آمریکا و 30 میلیون دلار جایزه‌ نقدی، افتخارهای آغاسی است. او در 1100 دیدار انفرادی ATP 800 پیروز شده است.

آغاسی رکوردهایی افسانه‌ای در اختیار دارد. سالها قهرمان نمره یک جهان بود، هشت بار مسابقات جایزه بزرگ را فتح کرد، در زمره تنها پنج بازیکن دنیاست که در هر چهار مسابقه جایزه بزرگ (1) قهرمان شده و هم کاپ دیویس را برده و هم مدال طلای المپیک را کسب کرده‌است. به علاوه او تنها تنیس‌بازی است که در سه دهه در فهرست ده بازیکن برتر جهان قرار گرفته‌است
.

خود مایک در کتاب “داستان آغاسی” که شرح حال پسرش آندره است از تجربه زندگی در ایران گفته‌است.
آندره هم، هر چند در دوران جوانی همواره پاسخی شتاب‌زده داشت به خبرنگاران و اعلام کرده بود امریکایی است، در مصاحبه‌ای در فوریه 2005 اظهار داشت آرزوی دیدن ایران دارد، سرزمینی که همواره جایگاهی خاص در قلب او داشته‌استتنها در دومین سالی که بصورت حرفه ای بازی می کرد ۶ مقام قهرمانی بدست آورد و در ماه دسامبر ۱۹۸۸ او مبلغ ۲ میلیون دلار را از راه تنیس جمع آوری کرده بود.سال را با رتبه ی سوم در رنکینگ ای تی پی خاتمه داد و این در حالی بود که متس ویلاندر و ایوان لندل اسطوره های تاریخ تنیس بترتیب نفرات اول و دوم رنکینگ بودند!

بعنوان یک بازیکن جوان آندره چهره ای نسبتا منفور میان طرفداران تنیس پیدا کرد.دلیلش بلند کردن موهاش به تقلید از خواننده های راک و همچنین گوشواره ای که به گوشش داشت بود.در حالی که آن زمانها تنیسورها برای پوشیدن لباسشان با رنگهای مختلف محدود شده بودند و رنگهایی مانند سفید و مشکی تنها رنگهای مجاز برای به تن کردن لباس هایشان بود آندره همان زمان با پوشیدن لباسهای رنگ وارنگ تمام قوانین تنیس را زیر پا گذاشت!

همان زمان بود که با کمپانی canon برای اسپانسرینگ قراردادی امضا کرد که خط تولیدیشان به "image is everything" معروف شد.

وی بدلیل اینکه تورنمنت ویمبلدون حساسیت خاصی بر روی رنگ لباس بازیکنان داشت و آنها مجاز به پوشیدن تنها رنگ سنتی سفید بودند آغاسی تصمیم گرفت در این تورنمنت بین سالهای ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ شرکت نکند.در همان سال ۱۹۸۸ به عنوان یک نوجوان ۱۷ ساله به دور نیمه نهایی مسابقات گرند اسلم فرانسه و آمریکا رسید.در سال ۱۹۹۰ برای اولین بار به فینال مسابقات گرند اسلم فرانسه رسید و همان سال نیز به فینال بازیهای آمریکا دست یافت!

در همان سال ۱۹۹۰ آندره به تیم دیویس کاپ آمریکا کمک شایانی کرد تا برای اولین بار طی ۸ سال قهرمان مسابقات شوند.

در سال ۱۹۹۱ وی برای دومین سال پی در پی به فینال مسابقات فرانسه رسید که باز هم به حریف باخت اما این بار به هم اتاقی خود در کمپ نیک بولیتیری یعنی جیم کوریر!بعد در همان سال ۱۹۹۱ برای اولین بار در ۴ سال در مسابقات گرند اسلم ویمبلدون شرکت کرد ولی اینبار برای اولین بار با لباسی کانلا سفید!همان مسابقات بود که برای اولین بار به ۴/۱ نهایی ویمبلدون رسید و این سر آغاز موفقیتهای آندره بود... بطوری که در حالی که همه ی هواداران تنیس فکر می کردند او اولین گرنداسلمش رو در فرانسه یا آمریکا می برد وی سال بعد یعنی ۱۹۹۲ برای اولین بار قهرمان یک گرند اسلم شد و در فینال بازیکن برتر تاریخ تنیس کرواسی یعنی گوران ایوانیسوویچ رو مغلوب کرد...

همان سال ۱۹۹۲ بود که آغاسی از طرف شبکه ی BBC بعنوان بازیکن برتر سال انتخاب شد.همان سالی که مجددا به آمریکا کمک کرد تا برای دومین بار دیویس کاپ رو به ویترین افتخاراتشان اضافه کنند.

آغاسی تنها یک مقام قهرمانی دوبل دارد که آنهم در سال ۱۹۹۳ در مسابقات مسترز سینسیناتی بدست آمد.اوایل و اواخر سال ۱۹۹۳ برای آغاسی خوش یومن نبود تا حدی که وی تمام سال را با مصدومیت دست و پنجه نرم کرد و همان سال بود که مجبور شد روی دستش عمل جراحی کند.

در سال ۱۹۹۴ بعد از باختهایی در همان هفته ی اول گرند اسلم های فرانسه و ویمبلدون آغاسی مسابقات آمریکا رو برد تا اولین بازیکن تاریخی شود که بدون داشتن شانس قهرمانی و باصطلاح سیدینگ این تورنمنت رو با قهرمانی تمام می کند!

در سال ۱۹۹۵ و بعد از اتمام قراردادش با دوربین کانون وی سر خود را تراشید و با ظاهری جدید و تازه وارد میادین شد.همان سال وی برای اولین بار مسابقات اوپن استرالیا را بازی کرد و در همان اولین حضور قهرمان مسابقات شد!در اسن سال آغاسی ۷ مقام قهرمانی بدست آورد و ۳ تا از ۵ بازی خود با پیت سمپراس رقیب دیرینه را با پیروزی پشت سر گذاشت! در ماه آوریل همان سال آغاسی برای اولین بار به رتبه ی اول رنکینگ جهان دست یافت و بمدت ۳۰ هفته ی مدام این رده رو حفظ کرد.در همان سال نیز آندره به رکوردی بی نظیر در کارنامه ی بازیگریش دست یافت با ۷۲ برد و ۱۰ شکست !

همچنین سال ۱۹۹۵ مجددا سالی بود که آغاسی با پیروزی های کلیدی خود سبب شد این تین برای سومین سال عنوان قهرمانی را پیش خود نگه دارد.

سال ۱۹۹۶ بدترین سال آندره بود تا آنجا که وی حتی به یک فینال از گرند ایلمها نرسید...اما بهترین آرزوی آندره همان سال رنگ واقعیت به خود گرفت در جایی که وی مدال طلای مسابقات المپیک آتلانتا رو بدست آورد!
سال ۱۹۹۷ نیز بدترین سال وی از نظر آماری بود تا جایی که او تنها ۲۴ بازی کرد!و حتی رده اش در آن سال به ۱۴۱ سغوط کرد...آنسال نیز آغاسی مجددا با مصدومیت دستش گریبانگیر بود و مجددا مجبور شد بمدت ۳ ماه بازی نکند!

سال ۹۷ نیز از نظر شخصی برای آغاسی سال خوبی نبود چنانکه وی یک ازدواج نا موفق داشت که با بازیگر خوش سیمای هالیوود یعنی بروک شیلدز بود و مدت کوتاهی بیش طول نکشید!

سال ۱۹۹۸ همان بازیکن سر کش آمریکایی که با هوادارانش هم حتی درگیری ایجاد میکرد تصمیم گرفت خودش را عوض کرده و برای اولین بار بعد از بردهایش و حتی باختهایش هم از مردم تشکر کرده و آن حرکات معروفش را از همان سال آغاز کرد.سال ۹۸ بود که آغاسی از رده ۱۴۱ جهان به ششم رسید و در آن سال وی ۵ مقام قهرمانی کسب کرد!

سال ۱۹۹۹ برای اولین بار مسابقات گند اسلم فرانسه رو نیز قهرمان شد تا نامش در کتاب رکورد ها ثبت شود.وی تنها پنجمین بازیکنی شد که در تاریخ تنیس توانسته هر ۴ گرند اسلم را بالای سر ببرد... همچنین در فینال آن مسابقات بود که با وجود باختن ۲ ست اول ۳ ست متوالی را برد و اولین و آخرین جایزه ی فرانسه رو نیز به ویترین افتخاراتش اضافه کرد.

همان سال ۹۹ بود که او مسابقات اوپن آمریکا رو نیز برد ولی در فینال مسابقات ویمبلدون به سمپراس باخت ! امسال بود که وی بعد از ۴ سال مجددا به رده ی اول جهان نائل شد تا به رکورد تاریخی سمپراس که ۶ سال پشت سر هم بود سال رو با رده ی اول جهان به اتمام می رسانید خاتمه دهد.

سال ۲۰۰۰ برای دومین بار مسابقات گرند اسلم اوپن استرالیا رو برد.کاری که در سالهای ۲۰۰۱ و ۲۰۰۳ انجام داد.در سال ۲۰۰۳ مسن ترین بازیکنی شد که توانسته به رده ی اول جهان نائل شد و هشتمین گرند اسلم کارنامه ی بازیگریش رو هم بدست آورد.

آغاسی سر انجام در روز ۲۲ اکتبر ۲۰۰۱ با تنیسور بازنشسته ی آلمانی مقیم آمریکا یعنی استفی گراف ازدواج کرد و جالبه بدونید که تنها ۴ روز بعد از مراسم عروسیشون پسرشون "جیدن گیل" بدنیا اومد . دو سال بعد نیز دخترشون "جاز اله jaz elle" بدنیا اومد.

آندره آغاسی یکی از خیرترین ورزشکاران در طول تاریخ به حساب میاد! او و البته تو این ۵ سال اخیر همسرش استفی گراف خیرخواه ترین زوجهای ورزشی طی سالهای ۲۰۰۲و۲۰۰۳و۲۰۰۴و البته ۲۰۰۶ معرفی شدند و بیش از ۶۰ میلیون دلار از پروژه ها و موسسات خیریه ی بیشمارشان برای کودکان و خانواده های فقیر جمع آوری کردند.

آغاسی همواره در نوعدوستی جزو پیشگامان بوده و در هر اتفاقی که در هر کجای دنیا رخ داده وی از اصلی ترین افراد بوده.

آندره طی سالهای ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۶ در بیش از ۱۸۵ تور و مسابقه ی نمایشی شرکت کرده که تمام عواید آن به خاواده ها و کودکان بی پناه رسیده.او در اوایل سال ۱۹۹۴ موسسه ی خیریه ی خود را با نام andre agassi youth foundation رو بنا کرد و طبق آمار خود موسسه تا پایان سال ۲۰۰۵ آندره از راههای مختلف چیزی حدود ۶۰ میلیون دلار برای کودکان بی سرپرست درآمدزایی کرده!

وی در سال ۲۰۰۰ خوابگاهی با گنجایش بیش از ۱۷۰۰ کودک بنا کرد و از آن سال همه ساله کودکان بی سرپرست در آن مکان به تحصیل و ورزش در کنار هم می پردازند! ( ورزشهای تنیس . فوتبال و بسکتبال )
در سال بعد یعنی ۲۰۰۱ آغاسی کالج و خوابگاه خود در لاس وگاس را تاسیس کرد و در کنار همان خوابگاه قبلی باعث ترغیب کودکان بی سرپرست و فقیر به ادامه ی تحصیل شد.

همچنین در میان دیگر کمکها و کارهای خیریه ای که آغاسی حمایت کرده می توان به سال ۱۹۹۷ اشاره کرد که وی بیش از ۲میلیون دلار از در آمدهای خالصش را به یک پناهگاه در کالیفرنیا هدیه داد!

وی همچنین در حادثه های ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱و سونامی و همچنین طوفان کاترینا یکی از موثر ترین افراد بود و نکته ی جالب دیگه درمورد وی این که او ۵ کودک سیه چرده ی آفریقایی را که از حادثه ی دارفور جان سالم بدر برده اند تحت پوشش مستقیم خود قرار داده است..


آندره کرک آغاسی در 29 آوریل 1970 در لاس وگاس در ایالت نوادا متولد شد و از اولین روزهایی که قامتش به طول راکت تنیس رسید و توانست آن را در دست بگیرد، تحت تعلیم پدر قرار گرفت، که خود قهرمان قدیم بوکس ایران بود پدر آندره ، آسوری است و زاده روستایی نزدیک به ارومیه.

پدر او، «مایک آغاسی» عضو تیم ملی بوکس ایران بوده که به مسابقات المپیک 1948 و 1952 اعزام شده بود
مدال طلای المپیک، 69 قهرمانی در رقابت‌های انفرادی، سه جام «دیویس» برای آمریکا و 30 میلیون دلار جایزه‌ نقدی، افتخارهای آغاسی است. او در 1100 دیدار انفرادی ATP 800 پیروز شده است.

آغاسی رکوردهایی افسانه‌ای در اختیار دارد. سالها قهرمان نمره یک جهان بود، هشت بار مسابقات جایزه بزرگ را فتح کرد، در زمره تنها پنج بازیکن دنیاست که در هر چهار مسابقه جایزه بزرگ (1) قهرمان شده و هم کاپ دیویس را برده و هم مدال طلای المپیک را کسب کرده‌است. به علاوه او تنها تنیس‌بازی است که در سه دهه در فهرست ده بازیکن برتر جهان قرار گرفته‌است.

خود مایک در کتاب “داستان آغاسی” که شرح حال پسرش آندره است از تجربه زندگی در ایران گفته‌است. آندره هم، هر چند در دوران جوانی همواره پاسخی شتاب‌زده داشت به خبرنگاران و اعلام کرده بود امریکایی است، در مصاحبه‌ای در فوریه 2005 اظهار داشت آرزوی دیدن ایران دارد، سرزمینی که همواره جایگاهی خاص در قلب او داشته‌است



منتظر انتقادات و پیشنهادات شما هستیم.   با تشکر  s-sh

 



یک شنبه 25 تير 1391برچسب:نواک جوکوویچ, گرند اسلم,تنیس, :: 14:50 ::  نويسنده : shahin & soad

پرونده:Novak Djokovic Miami 2012.jpg

نواک جوکوویچ (به صربی: Новак Ђоковић, Novak Đoković) (زادهٔ ۲۲ مه ۱۹۸۷) در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی وقت)، یک تنیس‌باز حرفه‌ای صرب و نفر شمارهٔ دو دنیا در حال حاضر است.

آغاز تنیس

نواک جوکوویچ در ۲۲ می ۱۹۸۷ در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی سابق)، به دنیا آمد. نام پدرش سردیان ومادرش دیانا است او دو برادر کوچکتر از خود به نامهای مارکو و جورجی دارد که هردو تنیسور هستند. نواک از چهار سالگی تنیس راشروع کرد سپس در شش سالگی زیر نظر تنیسور سابق صربستان یلنا گنچیچ تنیس را ادامه داد.(۱۹۹۳) نواک شش سال در کنار گنچیچ تنیس را ادامه داد در طول این شش سال استعداد او در تنیس نظر همه را به خود جلب کرد وگنچیچ او را برای ادامه تنیس به نیکولا پیلیچ معرفی کرد ودر سال ۱۹۹۹ نواک تنیس خود را درکنار پیلیچ ادامه داد. دو سال بعد جوکوویچ چهارده ساله رقابت در مسابقات جهانی راشروع کرد وتوانست در مسابقات قهرمانی اروپا در رقابتهای تک نفره-دونفره وتیمی قهرمان شود. بعد از چند سال جوکوویچ و خانواده اش در مونته کارلو-موناکو در فرانسه اقامت گزیدند و در سال ۲۰۰۶ او باتنیسور سابق اسلواکی مارین وایدا شروع به کار کرد.

سال 2006

جوکوویچ در سال ۲۰۰۶ با رسیدن دور یک چهارم نهایی گرند اسلم رولند گاروس و دور چهارم در ویمبلدون خود رابه جمع چهل تنیسور برتر جهان رساند. سه هفته بعد از ویمبلدون او اولین قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت در هلند با غلبه بر نسکولاس ماسو از هلند جشن گرفت. سپس او دومین قهرمانی خود را در مسابقات متس در فرانسه بدست آورد وتوانست به جمع ۲۰ تنیسور برتر جهان ملحق شود.

سال 2007

جوکوویچ سال ۲۰۰۷ را با قهرمانی در مسابقات آدلاید در استرالیا آغاز کرد. اما در دور چهارم اولین گرند اسلم سال در استرالیا در سه ست پیاپی به فدرر باخت. نتایج او در دو مسترز ایندین ولز و میامی او را در جمع ده نفر اول جهان قرار داد او در اولین مسترز سال در ایالت کالیفرنیا ودر شهر ایندین ولز در آمریکا به فینال رسید و مقابل رافائل نادال شکست خورد اما یک هفته بعد در مسترز میامی در آمریکا در دور یک چهارم نهایی نادال راشکست داد سپس توانست به فینال برسد و با پیروزی مقابل گیرمو کانیاس از آرژانتین موفق به کسب اولین جام مسترز خود شد. او در سومین مسترز در زمینهای خاکی مونته کارلو در فرانسه در دور سوم به دیوید فرر باخت سپس به پرتغال رفت و در مسابقات استوریل در برابر ریچارد گاسکه ار فرانسه پیروز شد و به قهرمانی رسید. جوکوویچ در دو مسترز بعدی در ایتالیا و آلمان در دور یک چارم نهایی به ترتیب مقابل رافائل نادال و کارلوس مویاشکست خورد. دو هفته بعد در مسابقات گرند اسلم فرانسه برای اولین بار به نیمه نهایی یکی از مسابقات گرند اسلم رسیدو به نادال قهرمان آن مسابقات باخت. یک ماه بعد او در یک چهارم نهایی ویمبلدون در دیداری سخت مقابل مارکوس بغداتیس پیروز شد این دیدار ۵ساعت طول کشید و جوکوویچ توانست در پنج ست با نتایج ۷-۶ ۷-۶ ۶-۷ ۴-۶ ۷-۵ بازی را بسود خود به پایان برساند. در نیمه نهایی بدلبل مصدومیت ناچار به انصراف مقابل نادال شد. در مسترز مونترئال جوکوویچ بعد از بوریس بکر اولین تنیسوری شد که در یک تورنمنت نفرات اول و دوم و سوم را پشت سر هم شکست داد. او در یک چهارم نهایی اندی رادیک نفر سوم جهان در نیمه نهایی رافائل نادال نفر دوم جهان و در فینال فدرر نفر اول جهان راشکست داد و دومین قهرمانی خود را در مسابقات مسترز به دست آورد. در مسترز سینسیناتی جوکوویچ در دور دوم شکست خورد اما دو هفته بعد در گرند اسلم آمریکا به فینال رسیداین اولین فینال گرند اسلم جوکوویچ بود که در سه ست پیاپی به فدرر باخت. در پایان سال او با قهرمانی در جام وین در اتریش مقام سومی خود را در پایان سال مسجل کرد و به مسابقات پایان سال در چین راه یافت.

سال 2008

جوکوویچ سال ۲۰۰۸ را در گرند اسلم استرالیا آغاز کرد او تا دیدار نیمه نهایی به سادگی از سد حریفان گذشت و با پیروزی مقابل فدرر در سه ست پیاپی شگفتی بزرگی خلق کرد و به فینال رفت او در فینال مقابل تسونگا از فرانسه ست اول را باخت اما در سه ست بعدی پیروز شد و برای اولین بار قهرمان یکی از مسابقات گرند اسلم شد. از فوریه سال ۲۰۰۵ تا کنون این اولین بار بود که یک گرند اسلم را تنیسوری غیر از فدرر و نادال تصاحب می‌کند. این بزرگترین قهرمانی جوکوویچ در زندگی ورزشی او محسوب می‌شد. پس از قهرمانی در استرالیا او به دبی رفت اما در دور نیمه نهایی به اندی رادیک باخت. سپس در مسترز ایندین ولز با شکست ماردی فیش نهمین قهرمانی خود را بدست آورد. دهمین قهرمانی او هم در مسترز رم در ایتالیا بود که با شکست واورینکا در فینال جام قهرمانی را بالای سر برد. یک هفته بعد در نیمه نهایی مسترز هامبورگ آلمان به نادال باخت و در نیمه نهایی گرند اسلم فرانسه در برابر نادال شکست خورد سپس در زمینهای چمن کوینز در لندن باز هم به نادال باخت ودر ویمبلدون در دور دوم به مارات سافین بازی را واگذار کرد تا بعد از قهرمانیهای پی در پی در ابتدای سال باز هم قهرمانیها را به نادال وفدرر واگذار کند. در مسترز کانادا نتوانست از قهرمانی سال گذشته دفاع کند و در یک چهارم نهایی به اندی مورای باخت سپس در مسترز سینسیناتی به فینال رفت و باز هم نتوانست اندی مورای را ببرد و ۶-۷ ۶-۷ به او باخت. در بازیهای اولمپیک مدال برنز گرفت و در گرند اسلم آمریکا در نیمه نهایی به فدرر باخت. اما بالاخره در مسابقات پایان سال در چین قهرمان شد.

وی در جولای سال ۲۰۱۱ در بازی فینال ویمیلدون رافائل نادال تنیسور اسپانیایی و مرد شماره یک تنیس جهان را با نتیجه ۳ بر ۱ شکست داد تا با این شکست به نفر اول رده بندی تنیس بازان مرد جهان تبدیل شود. او در ژانویهٔ ۲۰۰۸ نخستین عنوان گرانداسلم خود را در آزاد استرالیا برد. در دور نیمه‌نهایی جوکوویچ راجر فدرر رتبهٔ یک وقت دنیا و قهرمان دور قبل را در سه سِتِ پیاپی شکست داد. در بازی نهایی هم در مقابل جو-ویفرید تسونگا با بردن سه ست در چهار ست به پیروزی رسید. پس نخستین بازیکن نمایندهٔ صربستان شد که برندهٔ یک عنوان گرانداسلم شده‌است و نیز جوان‌ترین بازیکن در عصر آزاد که به دیدار نیمه‌نهایی هر چهار گرانداسلم رسیده‌است.

جوکوویچ در آزاد آمریکای سال ۲۰۰۷ به مقام دوم رسید. او همچنین به دور نهایی شش سری بزرگان رسیده‌است و در چهارتای آنها برنده شده‌است. به علاوه او به دور نیمه‌نهایی آزاد فرانسه ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و نیز آنِ مسابقات قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۷ رسیده‌است. وی در نخستین حضور خود در بازی‌های المپیک (پکن ۲۰۰۸) جیمز بلیک نمایندهٔ آمریکا را شکست داد و به مدال برنز دست یافت.

نواک جوکوویچ یکی از هوادران پروپاقرص باشگاه میلان ایتالیاست. او در ژوئن ۲۰۱۱ با سفر به ایتالیا پیراهن شماره ۱ را از قهرمان ایتالیا دریافت کرد.

تک‌نفره
عنوان‌های حرفه: ۱
بالاترین رتبه: ۱
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا قهرمان (۲۰۰۸ , ۲۰۱۱ , ۲۰۱۲)
آزاد فرانسه نیمه نهایی (۲۰۰۷ , ۲۰۰۸ , ۲۰۱۱)
ویمبلدون قهرمان (۲۰۱۱) نیمه نهایی (۲۰۰۷ , ۲۰۱۰)
آزاد آمریکا قهرمان (۲۰۱۱) فینال (۲۰۰۷ , ۲۰۱۰)
بازی‌های المپیک Bronze medal.svg مدال برنز (۲۰۰۸)
دونفره
بالاترین رتبه: ۱۱۴
آزاد استرالیا دور اول (۲۰۰۶ , ۲۰۰۷)
آزاد فرانسه دور اول (۲۰۰۶)
ویمبلدون دور دوم (۲۰۰۶)
آزاد آمریکا دور اول (۲۰۰۶)



یک شنبه 25 تير 1391برچسب:ارغوان رضایی,ایران, گرند اسلم, :: 14:44 ::  نويسنده : shahin & soad

پرونده:Aravane Rezai 2007 Australian Open womens doubles R1.jpg

ارغوان رضایی (به فرانسوی: Aravane Rezaï) (زاده ۱۴ مارس ۱۹۸۷ در سنت اتین فرانسه) تنیس باز ایرانی‌تبار مقیم فرانسه و مشهور به «ملکه تنیس ایران» است. بالاترین رده او در رتبه‌بندی جهانی رده ۱۶ بوده‌است که در ۱۷ مه ۲۰۱۰ به‌دست آمد. او تنیس باز شماره ۲ فرانسه‌است (۲۰۱۰).

اگرچه او بیشتر به عنوان یک تنیس‌باز فرانسوی بازی می‌کند اما دو بار (در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۰۵) به عنوان بازیکن تیم تنیس زنان ایران، در مسابقات اسلامی زنان مدال طلا کسب کرده‌است و خود را ایرانی می‌داند. ارغوان رضایی، چندین بار به ایران سفر کرده‌است. او در مراسمی که برای تقدیر از ایرانیان خارج از برگزار شده بود، راکت‌های خود را به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور هدیه کرد.

رضایی در رقابت‌های آزاد مادرید در می‌۲۰۱۰ توانست به مقام قهرمانی برسد، او در این رقابت‌ها به ترتیب بر جاستین هنن از بلژیک، زاکو پالووا از جمهوری چک، آندریا پتکوویچ، یلنا یانکوویچ از صربستان و لوسی سافارووا از جمهوری چک غلبه کرد تا پا به دیدار نهایی بگذار و در دیدار نهایی بر ونوس ویلیامز تنیس باز آمریکایی و قهرمان تنیس دونفره ویمبلدون، تنیس آزاد استرالیا و تنیس آزاد آمریکا و برنده ۳ مدال طلای المپیک و نفر شماره دو تنیس زنان غلبه کرد تا عنوان فهرمانی را به دست آورد.رضایی پس از این مسابقات در آخرین رتبه بندی تنیس بازان جهان با پنج پله صعود در رده ۱۶ ایستاد.با این وجود او تا ماه می سال ۲۰۱۰ در هیچ یک از گرنداسلم‌ها به جمع هشت نفر برتر، راه پیدا نکرده‌است.

رضایی در مسابقات سال ۲۰۰۷ استانبول به مقام دوم رسید. او با غلبه بر تنیس‌بازان سرشناسی چون ماریا شاراپوا و ونوس ویلیامز پدیده این مسابقات لقب گرفت اما در دیدار پایانی این مسابقات به دلیل آسیب دیدگی از ادامه دادن مسابقه خودداری کرد.

زندگی شخصی

پدر ارغوان، ارسلان رضایی که خودش مکانیک اتومبیل بود نقش مربی او را دارد. تنیس را در سن ۸ سالگی آغاز کرد . مادر او نوشینه که تن درمان کار است همیشه همراه ارغوان سفر می‌کند. ارغوان دارای یک برادر و یک خواهر است. او به سه زبان فارسی، انگلیسی و فرانسوی مسلط است و غذای مورد علاقه او کباب است. خودش می‌گوید که اگر تنیس بازی نمی‌کرد، دنبال تحصیلات فیزیک نجومی می‌بود، که حتماً بعد از اتمام تنیس حرفه‌ای آن کار را خواهد کرد.

سفر به ایران و پشتیبانی از محمود احمدی‌نژاد

ارغوان رضایی، چندین بار به ایران سفر کرده‌است. او در مراسمی که برای تقدیر از ایرانیان خارج از برگزار شده بود، راکت‌های خود را به محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهور هدیه کرد. این صحنه در فیلم تبلیغاتی محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری دهم به نمایش درآمد. ویدئوی صحبت‌های او از شبکه‌های ماهواره‌ای دولت ایران پخش شد. پدر وی در گفتگویی با بی‌بی‌سی فارسی اعلام کرد: «ارغوان این دو راکت را به آقای احمدی‌نژاد نداد، به ملت ایران داد. او این راکت‌ها را به مردم ایران به این خاطر داد که بگوید من با این راکت‌ها در میدان‌ها می‌جنگم و الا آقا احمدی‌نژاد یک کسی هست که تمام می‌شود و می‌رود، اما این راکت‌های تنیس برای ملت ایران است.»

شکایت از پدر

در ژوئن ۲۰۱۱ خبرگزاری‌های فارسی به نقل از پایگاه خبری سوپراسپارت نقل کردند که ارغوان رضایی از پدرش ارسلان رضایی به اتهام اخاذی شکایت کرده و در آن شکایت به «اذيت و آزار، خشونت و تهديد به مرگ» از طرف پدرش نیز اشاره کرده اما گزارش‌های اولیه از نبود شواهدی برای اثبات این مدعا حکایت می‌کردند. پیش از این هم پدر ارغوان رضایی در برخوردی با دوست پسر ارغوان وی را به برخورد فیزیکی تهدید کرده بود و به همین خاطر از حضور در ورزشگاه‌ها منع شده بود.

تاریخچه تنیس حرفه‌ای

۲۰۰۳- شرکت در مسابقه‌ای از سری فدراسیون جهانی تنیس در فرانسه.

۲۰۰۴- اولین شرکت در دوره مقدماتی آزاد فرانسه. برنده دو مسابقه از سری فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۰۵- رسیدن به دور دوم آزاد فرانسه که با باخت به ماریا شارپوا تمام شد. شکست در مسابقات اس-هرتگنبوش. برنده دو مدال در مسابقات سری فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۰۶- نقطه عطف در تنیس: یک چهارم فینال در پالرمو، هاسسلت و کلکتا؛ دوره سوم در آزاد فرانسه و دوره چهارم در آزاد آمریکا. رسیدن به رده ۴۹ در رده‌بندی تنیس انجمن تنیس زنان.

۲۰۰۷- شکست شاراپووا در استانبول. رسیدن به دوره سوم در ویمبلدون، دوره دوم در آزاد آمریکا، برای اولین بار در هر چهار گرند اسلم در یک سال. رسیدن به رده ۴۰ در رده بندی فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۰۸- رسیدن به دوره دوم در آوکلند (شکست شماره ۷ دنییلیدو و شماره ۳ سربتنیک و شکست به دونپرت). بهترین نتیجه در گرند اسلم آزاد استرالیا و رسیدن به دوره سوم بود ( شکست شماره ۱۳ گلوین).

۲۰۱۰- رسیدن به رده ۲۱ در رده‌بندی فدراسیون جهانی تنیس.

۲۰۱۰- ارغوان رضایی قهرمان جایزه بزرگ مادرید شد.

قهرمانی در اوپن مادرید

وی در سال ۲۰۱۰ با پیروزی بر ونوس ویلیامز آمریکایی در فینال، قهرمان جایزه بزرگ مادرید شد و با واکنش مثبت رسانه‌های دولتی در ایران مواجه شده‌است. شبکه برون مرزی جام جم از خانم رضایی برای حضور در گفتگویی زنده دعوت کرد.

تک‌نفره
عنوان‌های حرفه: ۳ دبلیوتی‌ای، ۷ آی‌تی‌اف
بالاترین رتبه: ۱۶ در ۱۷ مه ۲۰۱۰
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا ۳R سال ۲۰۰۸
آزاد فرانسه ۴R سال ۲۰۰۹
ویمبلدون ۳R سال ۲۰۰۷
آزاد آمریکا ۴R سال ۲۰۰۶
دونفره
عنوان‌های حرفه: ۰
بالاترین رتبه: ۱۱۸ (مارس ۲۰۰۹)

 



شنبه 24 تير 1391برچسب:منصور بهرامی,تنیس,ایران, :: 14:40 ::  نويسنده : shahin & soad

پرونده:Mansour Bahrami RG 2009.jpg

منصور بهرامی (متولد ۱۳۳۵ در اراک) تنیسور حرفه‌ای ایرانی‌الاصل مقیم کشور فرانسه است.

از سن ۶ سالگی با توپ تنیس آشنا گردید.او ابتدا به دلیل نبودن امکانات و راکت با جارو و ماهی تابه تنیس را تمرین می‌کرده و از بازیکنان مورد علاقه اش شیرزاد اکبری است . تمرینات جدی خود را در زمینه تنیس از سن ۱۳ سالگی شروع کرد و در سن ۱۵ سالگی قهرمان جوانان ایران و به همراه محرم خدائی قهرمان دو نفره آسیا در رده جوانان گردید و در سن ۱۶ سالگی به عضویت تیم ملی بزرگسالان در آمد .

در سال ۱۳۵۴ در بازیهای آسیائی شرکت نمود و در مسابقات دو نفره قهرمان آسیا گردید و همچنین در مسابقات متعدد بین‌المللی از جمله مسابقات گالیا کاپ در چکسلواکی به همراهی علی مدنی و محرم خدائی با شکست دادن تیمهای تنیس هلند؛ رومانی و فرانسه به همراه تیم تنیس چکسلواکی در شهر ماریا نسک لازنه به فینال مسابقات راه یافتند . وی یکی از بدترین خاطراتش را که در مسابقات بین‌المللی تهران در سال ۱۳۵۶ تهران با (باب هیویت) در مسابقات انفرادی رخ داد و مقصر اصلی اش را فدراسیون وقت می‌داند هرگز فراموش نخواهد کرد . وی در همان سال قهرمان مسابقات جام «دنیای ورزش» گردید و در سال ۱۳۵۹ در مسابقات جام انقلاب که برای اولین بار در استادیوم تازه تاسیس مجموعه ورزشی انقلاب برگزار گردید شرکت نمود و به همراه علی مدنی به فینال مسابقات راه یافتند که در پایان برنده مسابقه گردید و جایزه آن که یک بلیط رفت و برگشت به آتن بود را با بلیط رفت و برگشت به فرانسه عوض کرد و بدین ترتیب به فرانسه رفت ......

و در شهر پاریس با مشقت‌های فراوان (بدلیل عدم قبول عنوان پناهنده سیاسی که بالاخره نتیجه گرفت) توانست خود را بین تنیس بازان فرانسوی مطرح نماید . وی در فرانسه بمدت ۶ سال متوالی در مسابقات متعدد شرکت نمود و بعد از آن در سن ۳۰ سالگی توانسته در مسابقات( ا-تی -پی ) شرکت نماید و در انفرادی توانسته تا رده ۱۸۰ دنیا دست یابد و در مسابقات دو نفره برنده ۵ مسابقه (ا-تی -پی ) و ۱۲ بار هم فینالیست بوده که مهمترین آنها (رولند گاروس ۱۹۸۹- مونت کارلو ۱۹۸۷- پاریس اپن ۱۹۸۶)می باشد .

در سال ۱۹۹۳سینیور تور را شروع کرد که در سال ۲۰۰۰ نفر اول دنیا و مجموعا ۱۲ مسابقه سینیور تور را برده‌است ۲۰۰۲-۲۰۰۳ یواس اپن -۶ سال فینال و در هفتمین سال برنده مسابقات فرنچ اپن- ۱۹۹۵ فینالیست مسابقات ویمبلدون-فرنچ اپن در مسابقات دو نفره و در حال حاضر بصورت تنیس نمایشی در سطح دنیا مشغول می‌باشد که دو سال پیاپی به ایران امد و به اجرای تنیس نمایشی در مجموعه انقلاب پرداخت اما مشکلاتی را سر راه دید و دیگر به ایران نیامد. منصور بهرامی یکی از قدرتمندترین بازیکنان ایران بحساب می‌آید .



جمعه 23 تير 1391برچسب:رافائل نادال, گرند اسلم,زندگینامه, :: 13:52 ::  نويسنده : shahin & soad


تاكنون تنیسورهای معروفی به دنیای ورزش معرفی شده‌اند. از جمله آندره آغاسی و راجر فدرر كه در عرصه تنیس به اوج شهرت رسیده‌اند. اكنون درباره یك تنیسور منحصر به فرد دیگری می‌‌خواهیم برایتان بنویسیم... او كسی نیست جز «رافائل نادال» جوان. او علیرغم این‌كه چپ دست است به خوبی می‌‌تواند در برابر راست دست‌هایی چون راجر فدرر قدرتمند
بایستد و ركورد از خود به جا بگذارد. به نظر می‌رسد رافائل نادال تنها كسی است كه از عهده راجر فدرر سوییسی برآمده و خود را به یك اسطوره اسپانیایی تبدیل كرده است. در این مقاله به شرح زندگی این ورزشكار جوان خواهیم پرداخت.

زندگینامه

رافائل نادال پررا در سوم ژوئن ۱۹۸۶ در ماناكور مالوركا منطقه‌ای در اسپانیا چشم به جهان گشود.
نام خانوادگی او یعنی «نادال» در زبان انگلیسی به معنی كریسمس است. رافائل را از كودكی «رافا» صدا می‌‌زدند. او در خانواده‌ای ورزشكار به دنیا آمد.
رافائل برادرزاده میگوئل آنگلا نادال فوتبالیست و تنیسور مطرح تیم بارسلونا است. میگوئل ۶۲ بار در تیم ملی بازی كرده و در تیم بارسلونا چهار بار قهرمان اسپانیا شده، از سویی دیگر تونی نادال، یكی دیگر از عموهای رافائل نیز مربی تنیس است. او رافائل را از كودكی به تنیس علاقه‌مند ساخت. رافائل از سن دو سالگی چوب تنیس به دست گرفت و به مدت چهار سال زیرنظر عمویش تونی نادال به آموزش تنیس پرداخت. گویی ورزش تنیس در خون و رگ این خانواده موج می‌‌زند. رافائل ناخودآگاه وارد عرصه بازی‌های تنیس شد و آن را دنبال كرد. این علاقه و تمرین‌های مدام او را به مسابقات بزرگ‌تری كشاند.
رافائل در درس‌هایش نیز موفق بود. او از همان دوران كودكی ارزش درس و علم را درك می‌‌كرد. همیشه بعد از به پایان رساندن تكالیف مدرسه‌اش به تمرین تنیس می‌‌پرداخت. مسئولان مدرسه او را به عنوان پسری مودب، متواضع و باهوش می‌‌شناختند. او به پوشیدن لباس تمیز و شیك اهمیت می‌‌داد و مرتب ادكلن می‌‌زد. مربی او بعد از عمویش، یوردی آرسا مربی تیم اسپانیا بود كه نادال را به عنوان دومین بازیكن انفرادی انتخاب كرد و رافائل توانست پس از پیروزی بر كارلوس مویا و ماردی فیس در مقابل دیدگان ۲۵ هزار تماشاگر، اندی رودیك را كه در آن زمان در لیست برترین‌ها قرار داشت، شكست دهد و با این پیروزی توانست دومین موفقیت را برای اسپانیا در یك تورنمنت معروف كسب كند.


پیروزی مقابل فدرر
او قبل از این‌كه پا به نوزده سالگی بگذارد در سال ۱۹9۹ در سن ۱۸ سالگی فاتح مسابقات آزاد فرانسه شد و عنوان ركورد‌دار را از آن خود كرد. سال ۲۰۰۱ شروع تنیس حرفه‌ای او بود كه به‌طور جدی وارد میدان تنیس شد.
او در سال ۲۰۰۳ دومین تنیسور جوان تاریخ این ورزش بود كه در لیست صد تنیسور برتر قرار گرفت.
نادال در رقابت‌های تنیس المپیك ۲۰۰۴ صاحب ركورد تعجب برانگیزی شد، بنابراین همه نگاه‌ها متوجه نادال بود. نادال پس از پیروزی در مقابل «فدرر» سلطان تنیس، می‌‌گوید: «شكست دادن فدرر افتخار منحصر به فردی است. به همین دلیل بسیار خوشحالم و در پوست خود نمی‌‌گنجم.» البته پیروزی نادال در برابر فدرر بعد از رهایی او از بند مصدومیت در ناحیه ران پایش بود و سبب شكستش شد به همین دلیل او پس از شكست در پوست خود نمی‌‌گنجید. همچنین از پیروزی مقابل برترین تنیس‌باز جهان احساس رضایت فوق‌العاده‌‌ای داشت.
جالب این‌جاست كه رافائل، این تنیسور بیست ساله چپ دست اسپانیایی به راحتی در برابر رقیب راست دست ۲۵ ساله سوییسی خود راجر فدرر صاحب پیروزی و عنوان قهرمان شد.
نادال توانست با این پیروزی، ده پیروزی متوالی فدرر را قطع كند. نادال موفق شد تنیسوری را شكست دهد كه اولین گرند اسلم اوپن استرالیا را فتح كرده بود و تنها در برابر ۸۱ برد فقط چهار باخت داشت.
پس از باخت فدرر مقابل نادال، این تنیسور سوییسی گفت: شكست در فینال بدترین نوع باخت است زیرا تا روز آخر می‌‌تازیدم و انتظار داشتم كه قهرمان شوم. من ترجیح می‌‌دهم اگر می‌‌خواهم ببازم در همان روز نخست و مرحله اول باشد.
من به اندازه كافی فینال‌های متوالی را در سال‌های اخیر برده‌ام حالا نوبت جوانترها است.
سال ۲۰۰۵ یك سال باور نكردنی برای نادال بود. او توانست ۱۱ تورنمنت را ببرد. او در ژوئن ۲۰۰۵ در اولین حضورش در مسابقات تنیس اوپن فرانسه كه در واقع اولین حضورش در گرند اسلم بود قهرمان شد و در مرحله نیمه نهایی این مسابقات باز هم بر فدرر پیروز شد. او در سال ۲۰۰۶ هم به موفقیت‌های خوبی دست یافت و در سال ۲۰۰۷ همچنان آن را دنبال می‌‌كند. تاكنون نادال در ۱۵ فینالی كه حضور داشته ۱۳ برد و فقط دو شكست داشته است.
نادال بعد از پیروزی‌های پی‌درپی به ویژه مقابل فدرر گفت: «این كه توانستم در برابر بهترین تنیسور‌های دنیا و یكی از برترین‌های تاریخ پیروز شوم یك واقعه خاص و بی‌‌نظیر برای من است.» او بعد از پیروزی‌هایش مانند یك بچه كوچك گریه كرد. البته گریه او از سر شادی و افتخاری بود كه نصیبش شده بود.
یكی دیگر از مسابقات موفقیت‌آمیز نادال در بارسلون بود. او در مسابقات بارسلون قهرمان شد. نادال بعد از كسب عنوان قهرمانی از تمام مردم اسپانیا به خاطر حمایت از او تشكر كرد.
نادال در این مسابقات توانست ركوردشكنی كند. او ۴۷ بازی بدون باخت در كارنامه خود ثبت كرد. او بعد از پایان مسابقه با جمعی از طرفدارانش رو‌به‌رو شد كه خوشحالی همه آنها را فراهم كرد. به‌طور كلی نادال ورزشكار فروتن، خوشرو، افتاده و متواضعی است؛ از این‌رو مردم اسپانیا او را نه فقط به خاطر قهرمانی‌هایش بلكه به دلیل اخلاق خوبش می‌‌ستایند. باید افزود كه نادال در یكی از مسابقاتش كه در فرانسه برگزار می‌‌شد، ۱۴ میلیون و ۲۶۵ هزار یورو جایزه مسابقات اوپن را از آن خود كرد؛ لذا به یكی از ثروتمندترین تنیسورهای جهان بدل شد.
جالب این‌جاست كه در مسابقه اخیر خود كه مصادف با روز تولد بیست سالگی‌اش بود به فینال راه یافت.





خصوصیات اخلاقی
به گفته كارشناسان، نادال یك ویژگی بارز و آشكار دارد، آن هم دوندگی است. دوندگی و جوانی نادال موجب موفقیت او شده است.
او خودش را به هر توپی در هر گوشه‌ای از زمین كه باشد می‌‌رساند و آن توپ را جواب می‌‌دهد و این برگ برنده برای او وجود دارد. او خودش می‌‌گوید همیشه به زندگی امیدوار هستم و نشاط و شادابی را در خود زنده نگه می‌‌دارم. به همین سبب كارشناسان اظهار می‌‌دارند كه نادال مساوی است با نشاط، جوانی و دوندگی و فردی خستگی ناپذیر و پرانرژی است.
جسارت و قدرت بدنی نادال با یك اراده بی‌‌نظیر تلفیق شده و او را به یك بازیكن منحصر به فرد تبدیل كرده است.
نادال ادعا می‌‌كند كه ممكن است به زودی دچار یك افت ناگهانی شود اما هیچ‌گاه امید و شادابی‌اش را از دست نخواهد داد.
وقتی از او پرسیدند كه راز موفقیت تو چیست، او توضیح داد: نمی‌‌دانم ولی رازی در كار نیست فقط از بازی لذت می‌‌برم و به خاطر آنچه كه هست احساس خوشبختی می‌‌كنم. من همیشه می‌‌خواستم یك تنیسور خوب باشم اما اگر روزی هدفم این باشد كه برترین باشم باید در خیلی زمینه‌ها پیشرفت كنم و اقرار می‌‌كنم كه با راجر فدرر خیلی فاصله دارم.
به نظر طرفدارانش، رافائل با موهای بلند، تی‌شرت آستین حلقه‌ای نارنجی و با آن شلوار ملوانی گشاد و چهره‌ای جذاب و گیرا نه تنها دارای اعتماد به نفس زیاد است بلكه بازیكنی متواضع، افتاده و مردمی است به همین دلیل محبوب اسپانیایی‌هاست. گادیو یكی از بهترین تنیسورهای سال ۲۰۰۵ از آرژانتین درباره نادال می‌‌گوید: نادال بهترین است. او پدیده‌ای جدید در اسپانیاست و می‌‌تواند بزرگ‌ترین خطر برای تنیسور‌های معروف به شمار آید. با فرمی كه نادال دارد از
امیدواران اصلی قهرمانی است. او بسیار محكم و مطمئن كار می‌‌كند و صاحب اعتماد به نفس بالایی است. سرعت و جنبش بالا و بازوهای فعال، او را به یك بازیكن باور نكردنی تبدیل كرده است. ما باید برای یافتن نقاط ضعف در او تلاش و كنكاش زیادی داشته باشیم.
▪ رافائل علاقه زیادی به فوتبال و از جمله زین‌الدین زیدان، فوتبالیست تیم ملی فرانسه دارد. از این جهت جام قهرمانی مسابقات تنیس آزاد فرانسه را تقدیم وی كرد.
▪ او علاقه زیادی به فرناندو آلونسو، قهرمان مسابقات فرمول یك كه هموطنش نیز هست، دارد.
▪ رافائل نادال به همراه بوریس بكر تنها تنیسوری است كه توانسته در سن جوانی در مسابقات انفرادی قهرمان شود.
▪ قد او ۱۸۵ سانتی‌متر و وزنش ۸۵ كیلوگرم است.
▪ نادال هنوز ازدواج نكرده، عاشق اتومبیل‌های لوكسی چون پورشه و بوگاتی است. او می‌‌گوید: در آرزوی یك مقام قهرمانی اسپانیا چه در جام جهانی و چه در جام ملت‌ها می‌‌سوزم، حتی آنان هیچ‌گاه جزو چهار تیم هم نمی‌‌شوند كه دلم به این فوتبال خوش باشد.

اطلاعات بیشتر:
1- پدر رافا آقای سباستین هستند که یه رستوران رو اداره میکنند.
2- مادر رافا هم خانم آنا ماریا هستند و مثل اکثر خانم ها شغل شریف خانه داری
رو پیشه کردند.
3- تنها خواهر رافا, خانم ماریا ایزابل تشریف دارند.
4- نزدیکترین دوستای رافا, فرناندو آلونسو,کاسیاس و ورداسکو هستند.
5- در سال 2005 در حالی که رافا داشت اولین حضور خودش رو در رولند گاروس
تجربه میکرد قهرمان شد و جام قهرمانی رو از دستان خوزه رودریگز زاپاترو
نخست وزیر اسپانیا تحویل گرفت.
6- رافا 2 سال قبل از قهرمانی اسپانیا در یورو 2008 اعلام کرد:
من در آرزوی کسب حتی یک عنوان قهرمانی چه در جام جهانی
و چه در جام ملتهای اروپا میسوزم.
7- رافا چپ دسته در حالی که باید راست دست باشه چون دست راستش از چپش قویتره!!!!
(یکی نیست بگه بچه خو به تو چه لابد با دست راست راحت تره )
8- خانم ماریا فرانسیسکا دوست دختر رافا هستند و همین روزاست
که دیگه قال قضیه رو بکنند و به زندگیشون سرو سامون بدند.
9- جالبه بدونید روی کفشهای رافا شعار معروف هواداراش نوشته شده!!!
(vamos rafa) یعنی: بزن بریم رافا
10- رافا برادر زاده ی میگل آنخل نادال فوتبالیست معروف و
سالهای نه چندان دور تیم ملی اسپانیا و باشگاه بارسلون هستند.
11- به نقل از نه نه جونش رافا از 2 سالگی چوب تنیس به دست بوده.
12- به رافا در اسپاتیا القابی چون: گلادیاتور, پادشاه زمین رس, گاو نر وماتادور دادند.
13- یکی دیگه از عموهای رافا آقای تونی نادال تشریف دارند که مربی گری
رافا رو در کودکی بر عهده داشتند.
14- رافا در سال سال 2001 در حالی که 15 سال بیشتر نداشت,
یه بازی دوستانه با پت کش انجام داد که به پیروزی رافا انجامید.
( هرچند خود پت کش میل چندانی به انجام این بازی نداشت!)
15- رافا به همراه بوریس بیکر دو تنیسوری هستند که تونستند در سن جوانی در مسابقات
انفرادی به مقام قهرمانی برسند.
16- جالبه بدونید رافا جام قهرمانی 2 سال پیشش که در فرانسه بالای سر برد رو
به اسطوره ی فوتبال فرانسه یعنی زیدان هدیه کرد.
17- رافا یه ماشین استون مارتین مشکی رنگ هم داره!

 



جمعه 23 تير 1391برچسب:راجر فدرر,زندگینامه,گرنداسلم, :: 10:32 ::  نويسنده : shahin & soad

 

پرونده:Roger Federer (26 June 2009, Wimbledon) 2 new.jpg

راجر فدرر(به فرانسوی: Roger Federer) (زاده: ۸ آگوست ۱۹۸۱) بازیکن سوئیسی تنیس حرفه‌ای و در حال حاضر نفر اول رده بندی برترین تنیس بازان جهان است. تعداد زیادی از مفسران ورزشی، منتقدین تنیس، بازیگران گذشته و حال، وی را بزرگترین تنیسور تمام زمان‌ها می‌دانند. او برای ۲۳۷ هفتهٔ متوالی و مجموع 286 هفته (برابر با پیت سمپراس) در جایگاه اول فهرست برترین بازیکنان تنیس جهان بوده‌است.

فدرر ۱۷ گرنداسلم تنیس را به دست آورده‌است که از هر بازیگر مرد دیگری بیشتر است. راجر فدرر در کنار بیورن برگ ، رکورددار قهرمانی متوالی در مسابقات آزاد ویمبلدون است. او پنج سال متوالی قهرمان مسابقات تنیس ویمبلدون شده‌است.

دوران کودکی

راجر فدرر در ۸ آگوست ۱۹۸۱ در بازل سوئیس بدنیا آمد پدرش رابرت فدرر و مادرش لینت فدرر نام دارند. پس از تولد راجر به همراه خانواده، به منطقه‌ای به نام مانچسین سوییس نقل مکان کردند که در حومه شهر بازل کشور سوییس واقع است.

کودکی با یک راکت تنیس

خواهر فدرر در مورد کودکی او حرفهای جالبی می‌زند:

راجر از ۶ سالگی پای مسابقات بزرگ تنیس استرالیا و ویمبلدون می‌نشست و همین علاقه باعث شد تا پدر در ۸ سالگی او را در مدرسه تنیس ثبت نام کند. هنگامی که او ۱۰ ساله بود، همه مردم شهر با هیجان از بازی خوب او در زمین تنیس حرف می‌زدند. زمانیکه هم سن و سالان خود را با ضربات دیدنی راکت شکست می‌داد، حریفانش را در آغوش می‌گرفت و به آنها می‌گفت: شما دفعه بعد مرا خواهید برد. راجر با جدیت کامل به پیشرفت در این ورزش نائل شد و حالا خوشحالم که او یک نام بزرگ و ستاره در این ورزش است. ”

راجر در ابتدا فوتبال را هم در کنار تنیس دنبال می‌کرد، اما بعد از مدتی با رها کردن فوتبال تمرکز خود را روی تنیس گذاشت و در ۱۳ سالگی با ترک زادگاهش برای تحصیل در آکادمی حرفه‌ای تنیس سوئیس، عازم شهر زوریخ شد.

آغاز تنیس حرفه‌ای

فدرر تا ۱۶ سالگی مدام مصدوم بود و نمی‌توانست خوب و مرتب به تمرین بپردازد، اما سرانجام با بهبود مصدویت‌هایش توانست در سال ۱۹۹۸ به دنیای حرفه‌ای تنیس وارد شود و به اتحادیه تنیسورهای حرفه‌ای جهان بپیوندد. رویارویی وی با بیون بورگ در اوایل ورودش به جمع حرفه‌ای‌ها که با شکست راجر همراه بود درسهای بزرگی به وی داد و پس از شکست از این قهرمان پر آوازه آن سالها، فدرر در مسیر رو به رشد قرار گرفت. راجرر در سال ۱۹۹۸ وارد تیم دیویس کاپ سوئیس شد و در حالی که کم سن و سال ترین عضو تیم سوئیس بود بعنوان بهترین تنیسور تیم برگزیده شد. تورنمت میلان اولین تورنمنت جهانی بود که فدرر توانست به قهرمانی در آن دست یابد. فتح این تورنمنت در سال ۲۰۰۱ برای راجر محقق شد و این آغازی بود بر قهرمانی پیاپی اعجوبه تنیس جهان.

ازدواج

ناکامی‌های پی در پی فدرر، سال ۲۰۰۸ را برای او به کابوسی واقعی مبدل می‌کرد و برای هوادارانش نیز شکست‌های او قابل باور نبود. چند باخت متوالی در رویارویی با نفر دوم رده بندی بهترین‌های تنیس (رافائل نادال) او را از فرم خوب خود خارج کرد و آنقدر در طول سال گذشته باخت تا اختلاف فاحش امتیازاتش با نفرات دوم و سوم در جدول کاهش یافت. فدرر بالاخره جای خود را در جدول رده بندی به نادال داد و به رتبه دوم تنزل یافت. در چنین شرایطی بود که راجر در وب سایت شخصی اش خبر ازدواج خود را اعلام کرد. برخلاف تصور مراسم ویژه‌ای برگزار نشد و تنها دوستان نزدیک عروس و داماد امکان حضور در مجلس را یافتند. همسر او میرکا اصالت اسلواکی و تابعیت سوییس را دارد. میرکا که حدود سه سال از راجر بزرگتر است در رقابت‌های المپیک سیدنی عضو تیم تنیس زنان سوئیس بود و آشنایی راجر با وی به همین بازیها بر می‌گردد. بالاترین رتبه میرکا در رنگینک جهانی تنیس عنوان هفتاد و ششمی است که در اول سپتامبر ۲۰۰۱ به آن دست یافت.

درآمد از تنیس

راجر فدرر که در مجموع پر درآمد ترین بازیکن جهان بوده از سال ۱۹۹۸ که به جمع حرفه‌ای‌ها پیوسته تاکنون ۴۵ میلیون دلار جایزه گرفته است و اگر سال اولش را به حساب نیاوریم بطور میانگین سالی چهار و نیم میلیون دلار درآمد را به خود اختصاص داده است. نکته حائز اهمیت اینکه، فدرر با شکستن رکورد جوایز نقدیه پیت سمپراس، هم اکنون از این حیث نیز، در صدر موفق ترین تنیس بازان جهان، جای دارد.

افتخارات

فدرر تاکنون توانسته‌است عناوین متعددی را در دنیای تنیس از آن خود کند. از جمله فتوحات ریز و درشت وی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

وی تنها بازیکنی است که موفق شده هم مسابقات تنیس آزاد آمریکا و هم اوپن ویمبلدون را در پنج سال متوالی، فتح کند

!

نکاتی جالب در مورد فدرر

  • او اولین تنسوری است که پس از متسویلاندر توانسته‌است در یک فصل، از بین چهار گرند اسلم موجود، قهرمانی در سه گرند اسلم را، از آن خود کند.
  • از ۲۰ سالگی و بعد از فوت مربیش دیگر مربی ندارد.
  • به سه زبان انگلیسی، فرانسوی و آلمانی مسلط است.

 

Plik:Roger Federer 2012 Doha.jpg

 
نتیجهٔ گرنداسلم
آزاد استرالیا برنده (آزاد استرالیای ۲۰۰۴ - تک‌نفره مردان، آزاد استرالیای ۲۰۰۶ - تک‌نفره مردان، آزاد استرالیای ۲۰۰۷ - تک‌نفره مردان، آزاد استرالیای ۲۰۱۰ - تک‌نفره مردان)
آزاد فرانسه برنده (آزاد فرانسه ۲۰۰۹ - تک‌نفره مردان)
ویمبلدون برنده (قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۳ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۴ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۵ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۶ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۷ - تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۹ - تک‌نفره مردان- تک‌نفره مردان، قهرمانی ویمبلدون ۲۰۱۲)
آزاد آمریکا برنده (آزاد آمریکای ۲۰۰۴ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۵ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۶ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۷ - تک‌نفره مردان، آزاد آمریکای ۲۰۰۸ - تک‌نفره مردان)

 



پرونده:Australian Open.jpg

مسابقات تنیس آزاد استرالیا که به اختصار اُپن استرالیا هم نامیده می‌شود یکی از مسابقات اصلی سالانه تنیس در جهان است. اپن استرالیا یکی از چهار رقابت برجسته سالانه تنیس در دنیاست که بر روی هم با نام گرنداسلم شناخته می‌شوند. مسابقات تنیس آزاد استرالیا از پربیننده‌ترین مسابقات تنیس در جهان است[نیازمند منبع]. یکصدمین دورهٔ این مسابقات، در ژانویهٔ ۲۰۰۹ برگزار می‌شود

محل و زمان برگزاری

ین مسابقات همه ساله در ماه ژانویه در شهر ملبورن استرالیا برگزار می‌شود و نخستین رقابت بزرگ هر سال در رشته تنیس است. زمان برگزاری مسابقات، مصادف با فصل تابستان در نیمکره جنوبی است. به همین دلیل معمولاً تمامی مسابقات در شب برگزار می‌شوند. به علت گرما و رطوبت شدید، گاه برگزارکنندگان مجبور به اعمال دستورالعمل‌های خاص مخصوص این مسابقات هستند. این مسابقات در سالن ملبورن پارک که در مرکز شهر ملبورن قرار گرفته برگزار می‌شوند.

رشته‌ها

همانند سه مجموعه مسابقات دیگر گرند اسلم، مسابقات تنیس آزاد استرالیا در پنج رشته برگزار می‌شود:

  • انفرادی مردان
  • انفرادی زنان
  • دونفره مردان
  • دونفره زنان
  • دونفره مختلط (زن و مرد)

 

تاریخچه

مسابقات تنیس استرالیا از سال ۱۹۰۵ برپا شده و بیش از یکصد سال قدمت دارد. این مسابقات تا پیش از پیدایش مجموعه مسابقات تنیس معروف به اپن، با نام قهرمانی استرالیا شناخته می‌شد. از سال ۱۹۶۸ این مسابقات با نام اُپن استرالیا ادامه یافت. تا سال ۲۰۰۷ در مجموع ۹۵ دوره از این مسابقات برپا شده‌است. در برخی سالها به دلیل وقوع جنگهای جهانی، مسابقات تنیس استرالیا برگزار نشده‌است.

 

مسابقات سال 2008

نود و ششمین دوره مسابقات تنیس آزاد استرالیا از تاریخ ۱۴ ژانویه تا ۲۷ ژانویه ۲۰۰۸ در ورزشگاه ملبورن پارک شهر ملبورن برگزار شد  در این دوره مسابقات، برای نخستین بار از زمین نوع ترو بلو True Blue استفاده شد . این دوره از مسابقات پذیرای بیش از ششصدهزار تماشاگر بود که رکورد بیشترین میزان تماشاگر به حساب می‌آید . در این مسابقات، ماریا شاراپوا در قسمت زنان و نواک جاکویچ در قسمت مردان به قهرمانی دست یافتند  . دو چهره مدعی این مسابقات یعنی نادال و فدرر در نیمه نهایی مغلوب حریفان ناسرشناس خود شدند. هم قهرمان زنان و هم قهرمان مردان برای نخستین بار به چنین مقامی دست پیدا کردند.

مسابقات سال 2009

در نود و هفتمین دوره مسابقات تنیس آزاد استرالیا در قسمت مردان رافائل نادال برای اولین بار توانست قهرمانی گراند اسلم استرالیا را نیز به افتخارات خود بیفزاید.در قسمت زنان هم سرنا ویلیامز توانست چهارمین قهرمانی خود را در این مسابقات جشن بگیرد. ویلیامز پیش از این توانسته بود در سالهای 2003 ، 2005 و 2007 فاتح گراند اسلم استرالیا گردد.

دانستنیها

  • آندره آغاسی با چهار بار قهرمانی، رکورددار قهرمانان اپن استرالیا در رشته انفرادی مردان از سال ۱۹۶۸ به بعد است.
  • رکورد بیشترین تعداد تماشاگر در مسابقات تنیس گرند اسلم در سال ۲۰۰۸ در اپن استرالیا ثبت شد. در مجموع در طول یک شبانه روز ۶۲۸۸۵ نفر از این مسابقات دیدن کردند .
  • مجموعه جایزه این مسابقات بیست میلیون دلار استرالیا است.

 

Event Champion Runner-up Score
2012 Men's Singles Serbia Novak Djokovic Spain Rafael Nadal 5–7, 6–4, 6–2, 6–7(5–7), 7–5
2012 Women's Singles Belarus Victoria Azarenka Russia Maria Sharapova 6–3, 6–0
2012 Men's Doubles India Leander Paes
Czech Republic Radek Štěpánek
United States Bob Bryan
United States Mike Bryan
7–6(7–1), 6–2
2012 Women's Doubles Russia Svetlana Kuznetsova
Russia Vera Zvonareva
Italy Sara Errani
Italy Roberta Vinci
5–7, 6–4, 6–3
2012 Mixed Doubles United States Bethanie Mattek-Sands
Romania Horia Tecău
Russia Elena Vesnina
India Leander Paes
6–3, 5–7, [10–3]

File:Margaretcourtstitched.jpg



جمعه 23 تير 1391برچسب:ویمبلدون,تاریخچه,گرنداسلم, :: 9:32 ::  نويسنده : shahin & soad

پرونده:Wimbledon trophies.jpg

مسابقات تنیس ویمبلدون یکی از چهار رویداد بزرگ (گرنداسلم) ورزش تنیس و به اعتقاد بسیاری مهمترین آن‌هاست که هر سال از دوشنبه پایانی ماه ژوئن تا اولین تعطیلات آخر هفته ماه ژوئیه در حاشیه جنوب غربی لندن برگزار می‌شود.

تاریخچه

باشگاه کراکت و تنیس روی چمن انگلستان عهده‌دار برگزاری این بازی‌ها است. تاریخ تأسیس این باشگاه در سال ۱۸۶۸ بوده‌است و بر همین اساس آنها در سال ۱۸۷۰ اولین دوره بازی‌های کریکت را که در این منطقه محبوبیت فراوانی داشته برگزار کرده‌اند. اما بعد از چند سال بخش تنیس هم به فعالیت‌های باشگاه اضافه شد و کار به آنجا رسید که چند سال بعد نام کراکت از نام اصلی باشگاه حذف شد ولی در سال ۱۸۸۹ و برای گرامیداشت ورزش سنتی اهالی ویمبلدون، دوباره کراکت به نام باشگاه اضافه شد و امروزه نام اصلی آن به همین صورت[۱] در همه جا شناخته می‌شود.

اولین دوره ویمبلدون در زمینی در نزدیکی ورپل رود ویمبلدون برگزار شد و فقط بخش مردان برای آن برنامه ریزی شده بود. رقابت‌های انفرادی زنان در سال ۱۸۸۴ و بازی‌های دوبل مردان هم در همان سال به ویمبلدون افزوده شد. در سال ۱۹۱۳ هم بخش‌های دونفره زنان و دونفره مختلط را به ویمبلدون اضافه کردند و در سال ۱۹۲۲ بود که بازی‌ها را به مکان فعلی‌اش در نزدیکی‌های چرچ رود منتقل کردند.

اولین قهرمان ویمبلدون (۱۸۷۷) اسپنسر گور بود که با پیروزی بر ویلیام مارشال جام قهرمانی را به دست آورد. اولین قهرمان زن هم مود واتسون بود که در سال ۱۸۸۴ و با پیروزی بر لیلیام واتسون به جام ویمبلدون رسید.

مجموعه ورزشی

مجموعه باشگاه در حال حاضر دارای ۱۹ زمین تنیس است که استادیوم اصلی که محل برگزاری مسابقات فینال یک نفره و دوبل است هم شامل آن است. این مجموعه زیبای ۱۴ هزار نفری که حتی ۱۵ هزار تماشاچی را هم می‌تواند در خود جای دهد با چمنی زیبا پوشیده شده که معمولاً طی ماه‌های مه تا سپتامبر قابل استفاده‌است.

مسؤولان مجموعه با توجه به ریزش باران که مشتری پر و پا قرص رویدادهای برگزار شده در طول سالیان سال بوده تصمیم گرفتند تا فکری به حال این مشکل کنند و در نتیجه سقف قابل حرکتی طراحی شد که تا سال ۲۰۰۹ بهره برداری از آن آغاز می‌شود. این سقف طی مدت ۱۰ دقیقه می‌تواند باز یا جمع شود. زمین زیبای دیگری هم در این مجموعه وجود دارد که در سال ۱۹۹۷ ساخته شده و نام زمین شماره یک را بر آن نهاده‌اند. زمین یک قابلیت گنجایش ۱۱ هزار و پانصد نفر را دارد و برای میزبانی مسابقات جام دیویس هم از آن استفاده می‌شود. نکته جالب دیگر در مورد باشگاه تنیس ویمبلدون و مجموعه اش میزبانی رقابت‌های تنیس المپیک است که در سال ۲۰۱۲ در این مجموعه زیبا و دیدنی برگزار خواهد شد.

 

Event Champion Runner-up Score
2012 Men's Singles Switzerland Roger Federer United Kingdom Andy Murray 4–6, 7–5, 6–3, 6–4
2012 Women's Singles United States Serena Williams Poland Agnieszka Radwańska 6–1, 5–7, 6–2
2012 Men's Doubles United Kingdom Jonathan Marray
Denmark Frederik Nielsen
Sweden Robert Lindstedt
Romania Horia Tecău
4–6, 6–4, 7–6, 6–7, 6–3
2012 Women's Doubles United States Serena Williams
United States Venus Williams
Czech Republic Andrea Hlaváčková
Czech Republic Lucie Hradecká
7–5, 6–4
2012 Mixed Doubles United States Mike Bryan
United States Lisa Raymond
India Leander Paes
Russia Elena Vesnina
6–3, 5–7, 6–4

پرونده:Wim tennis.svg

 



جمعه 23 تير 1386برچسب:تنیس,تاریخچه,ایران,, :: 18:4 ::  نويسنده : shahin & soad

سلام. دوست دارم خلاصه ای از ورزش تنیس را برایتان شرح دهم:

 

تِنیس ورزشی راکتی است که بین دو نفر (تنیس تک نفره) یا بین دو تیم دونفره (دوبل) بازی می‌شود. هر بازیکن راکتی دارد که دارای صفحه‌ای از شبکه توری است. بازیکن با این راکت، توپی لاستیکی با پوشش نمدی را به زمین حریف پرتاب می‌کند. بازیکنی (یا تیمی) که زودتر امتیاز نهائی را به دست آورد برنده‌است.

این ورزش ابتدا در بریتانیا و بیشتر میان اشراف‌زادگان رایج شد و سپس به سایر کشورهای انگلیسی زبان رفت و اکنون در همه کشورها بازی می‌شود.

تنیس از ورزش‌های المپیک است. در برخی از کشورها به آن تنیس میدانی می‌گویند تا از ورزش دیگری بنام که در سالن و در زمینی با ابعاد متفاوت بازی می‌شود و همچنین تنیس روی میز (که در برخی کشورها با نام پینگ پنگ) متمایز گردد.

اندازه‌های زمین تنیس

محتویات

تاریخچه

د نشان می‌دهد، ورزشطی قرون دوازده و سیزده میلادی ابتدا در کشور فرانسه ابداع شد.و در ابتدا فرانسوی ها برای زدن سرویس میگفتند tenez votre service یعنی سرویس و شما بزن و در زبان انگلیسی گفتن این سه کلمه از ادقام ten و vice تبدیل به تنیس شد . ارائه جدی این ورزش در سال ۱۸۷۲ بود که سرگرد هاری جم این ورزش را در شهر انگلستان) به مردم معرفی کرد. در آن زمان مقررات و خصوصیات این ورزش با آن چه اکنون می‌بینیم تفاوت بسیار داشت. در سال ۱۸۷۷ (میلادی)، اولین بار در دنیا مسابقات تنیس با مقررات و قوانین بخصوصی در زمین‌های تنیس «باشگاه تنیس و کروکت ال انگلند» ویمبلدون برگزار گردید، محلی که هم اکنون بزرگ‌ترین مسابقات تنیس دنیادر آن برگزار می‌شود.به طور کلی تنیس اصلی‌ترین ورزش راکتی است . ورزش هایی چون پینگ پنگ، گلف و بدمینتون از تنیس منشاء گرفته‌اند.

تاریخچه تنیس در ایران

ظهور ورزش تنیس در ایران به بعد از جنگ جهانی دوم بازمی گردد. پیش از این در فاصله سالهای (۱۳۱۵-۱۳۱۸) باشگاه بوستان ورزش که دارای چندین زمین تنیس بود، در محلی روبروی ورزشگاه شهید شیرودی فعلی به مدیریت شادروان شکوهی گشایش یافت . ورزشگاه شهید شیرودی ( امجدیه سابق) نیز همزمان با ورزشگاه بوستان ورزش با یک زمین تنیس درمحل کنونی افتتاح و نخستین مسابقات قهرمانی تنیس کشور در سال ۱۳۱۸ در همین ورزشگاه برگزار گردید. گفتنی است که ورزش تنیس بخاطر حضور اتباع انگلیسی در آبادان رونق خاصی داشت و اولین مسابقه تنیس بین تیم های آبادان و تهران به سالهای ۱۳۱۷-۱۳۲۰بر می گردد. پس از جنگ جهانی دوم مسابقات قهرمانی تنیس کشور تاسال ۱۳۲۲ جریان داشت که برادران نعمانی ( هانری وژوزف ) در صدر بازیکنان قرار داشتند .از سال ۱۳۲۲-۱۳۳۲مقام قهرمانی تنیس کشور در اختیار ژرژ آفتاندلیان قرار داشت.) اولین سالی که ایران در جام دیویس شرکت نمود ۱۹۵۹ بود. تیم تنیس جام دیویس ایران به مدت ۳۱ سال در جام دیویس بازی کرده و مجموعا ۶۴ بازی انجام داده است ) که حاصل آن ۳۲ برد و۳۲باخت بوده : بیشترین برد از آن منصور بهرامی با ۲۴ برد.ث بیشترین بازی برنده سینگل از آن تقی اکبری با ۱۷ برد . بیشترین بازی برنده دوبل ازآن کامبیز درفشی جوان با ۱۲ برد. بهترین تیم دوبل از آن کامبیز دزفشی جوان و مصطفی صالح با ۶ برد . طولانی ترین بازیها از آن کامبیز درفشی جوان با ۲۲بازی . و بیشترین سال عضویت در تیم دیویس کاپ از آن تقی اکبری با۱۵ سال است.

امتیاز دهی

در سطح حرفه ای مسابقات می توانند در حد اکثر ۳ ست، یا حد اکثر ۵ ست برگزار شوند. در مسابقات گرند اسلم، جام دیویس و فینال المپیک مردان بازی ها به شیوهی دوم انجام میشوند. این در حالی است که بازی های زنان همواره حد اکثر ۳ ست هستند. بازیکنی که زودتر شش «گیم» را بگیرد برنده «ست» می شود. البته به شرطی که دو گیم از حریف جلوتر باشد. هر جا که لازم باشد باید ست را ادامه داد تا این در اختلاف حاصل گردد. روش امتیاز بندی دیگری که می تواند جایگزین روش ذکر شده باشد، روش «تای-بریک» است به شرط آنکه تصمیم به استفاده از آن پیش از برگزاری مسابقه اعلام شده باشد. در این صورت قوانین زیر باید رعایت گردد: این روش هنگامی به اجرا در می آید که نتیجه برابر «شش» از نظر گیمی حاصل شده باشد. از این روش نمی توان در ست سوم در بازی سه «سته» و در «ست» پنجم در بازی پنج «سته» استفاده نمود باید روش عادی یعنی برد و یا اختلاف دو گیم اجرا گردد مگر اینکه پیش از مسابقه به نحو دیگری اتخاذ تصمیم شده باشد. در یک گیم «تای-بریک» روش زیر اعمال می شود. بازیکنی که زودتر ۷ امتیاز را بگیرد، برنده گیم و ست می شود به شرط آنکه دو امتیاز از حریف جلوتر باشد. اگر امتیاز (برابر شش) شود، گیم باید ادامه یابد تا این اختلاف حاصل شود. در روش «تای-بریک» امتیاز دهی باید از سیستم عددی انجام شود. بازیکنی که نوبت سرویس او باشد برای تعیین امتیاز اول سرویس می کند. حریف او برای تعیین امتیازات دوم و سوم سرویس می کند و از آن به بعد هر بازیکن به تناوب برای دو امتیاز بعدی سرویس می کند تا برنده گیم مشخص شود. از امتیازات اول باید به تناوب از نیمه راست و چپ سرویس کرد، که در ابتدا از نیمه راست شروع می شود. اگر سرویس از نیمه اشتباه زمین زده شود و معلوم نگردد تمام نتایج بازی که از آن سرویس یا سرویسهای اشتباه در محل سرویس به محض آشکار شدن باید تصحیح شود. (توضیح آنکه بجز برای امتیاز اول که سرویس از نیمه راست زده می شود، برای هر دو امتیاز بعدی تا پایان «تای-بریک» هر بازیکن به ترتیب اول از نیمه چپ و سپس از نیمه راست سرویس می کند) بازیکنان باید پس از هر شش امتیاز و در خاتمه گیم «تای-بریک» اقدام به تعویض زمین بنماید. شیوه ی امتیاز دهی در گیم های معمولی بدین صورت است: هر گاه بازیکنی امتیاز اول را بگیرد امتیاز ۱۵ برای آن بازیکن ثبت می‏شود. با گرفتن امتیاز دوم، امتیاز ۳۰ اعلام می‏شود. با گرفتن امتیاز سوم امتیاز آن بازیکن ۴۰ اعلام می‏شود. هر گاه بازیکن امتیاز چهارم را نیز بگیرد، امتیاز به صورت اعلام «گیم» مشخص می‏شود. مگر اینکه: اگر هر یک از دو بازیکن سه امتیاز بگیرند، حساب امتیاز «برابر» (دیویس) اعلام می‏شود و امتیاز گرفته شده توسط یک بازیکن به عنوان (آوانتاژ) «امتیاز» مثبت اعلام می‏شود. اگر همین بازیکن امتیاز دیگری بگیرد، برنده «گیم» می‏شود. ولی اگر حریف امتیاز بعدی را بگیرد، حساب امتیازات دوباره به صورت «برابر اعلام می‏شود. این کار به همین ترتیب ادامه می‏یابد تا آنکه یکی از بازیکنان پس از اعلام نتیجه برابر دوباره امتیاز بگیرد که نتیجه «گیم» به نفع آن بازیکن اعلام می‏شود. [۱]

 

زمین‌های تنیس

راکت تنیس

راکت تنیس از بخش‌های زیر تشکیل شده است :

  • صفحه یا Head
  • زه یا String
  • دسته یا Grip

معیار انتخاب راکت تنیس

۱. اندازه صفحه یا Head Size

۲. سایز دسته یا Grip Size

۳. وزن راکت

۴. طول راکت

۵. عرض Beam

۶. میزان کشش زه یا String Tension

رویدادهای اصلی ورزش تنیس

چهار مسابقه بزرگ جهانی که مجموعا به گرند اسلم معروف هستند و هر سال برگزار می‌شوند مهمترین مسابقات این رشته ورزشی هستند؛

معیار مهارت در تنیس

 

در آمریکا و برخی کشورهای دیگر میزان مهارت بازی‌کنان تنیس با بیان می‌شود. این نظام را در سال ۱۹۷۹ مطرح کرد و تاکنون به کار می‌رود. در این نظام مهارت بازی‌کن با عددی بین ۱٫۰ تا ۷٫۰ بیان می‌شود. اعداد دیگر که میان این دو عدد قرار دارد هریک به اندازه ۰٫۵ از عدد پیشین بیش‌تر است. بدین ترتیب سیزده رده داریم. در زیر توضیح هریک از این سیزده رده آمده است:

  • ۱٫۰ این بازی‌کن تازه می‌خواهد تنیس را شروع کند.
  • ۱٫۵ این بازی‌کن تجربه‌ای ندارد و بیشتر در تلاش است که توپ را در بازی نگه‌دارد.
  • ۲٫۰ این بازی‌کن به تجربه بیشتر نیاز دارد. ضربه‌های او آشکارا اشکال دارد ولی می‌داند که در بازی تک‌نفری با دونفری باید چگونه و کجای زمین بازی کند.
  • ۲٫۵ این بازی‌کن می‌تواند حدس بزند که توپ از کجا سر در می‌آورد ولی در رسیدن به آن مشکل دارد. می‌تواند با بازی‌کنی در سطح خودش چند ضربه پشت سر هم مبادله کند.
  • ۳٫۰ این بازی‌کن در زدن ضربه‌هایی با توان متوسط نسبتا موفق و یک‌دست عمل می‌کند ولی نمی‌تواند همه ضربه‌ها را درست بزند و ضربه‌هایش از نظر جهت و عمق و توان تنوع ندارد. در بازی دو نفره بیشتر یکی جلو می‌ایستد و یکی عقب.
  • ۳٫۵ این بازی‌کن در زدن ضربه‌های متوسط به حد اطمینان‌پذیری رسیده ولی ضربه‌هایش هنوز عمق و تنوع ندارد. می‌تواند با حالت تهاجمی در جلوی تور بازی کند. در بازی دونفره دارد به همکاری تیمی نزدیک می‌شود.
  • ۴٫۰ ضربه‌های این بازی‌کن چه در فورهند و چه در بک‌هند، و در کنترل جهت‌ها و عمق ضربه‌ها، اطمینان‌پذیر است. در اجرای لاب و والی و ضربه‌های از بالای سر موفقیت دارد. در ضربه‌های سرویس گاه باعث خطای حریف می‌شود. ممکن است رلی‌ها را به خاطر بی‌صبری ببازد. به روشنی در بازی دونفره همکاری تیمی نشان می‌دهد.
  • ۴٫۵
  • ۵٫۰
  • ۵٫۵
  • ۶٫۰
  • ۶٫۵
  • ۷٫۰ این بازی‌کن از راه جایزه‌های مسابقه‌های حرفه‌ای نان می‌خورد.

 



صفحه قبل 1 ... 2 3 4 5 6 ... 7 صفحه بعد

ماریا شاراپووا - Мария Юрьевна Шарапова ویکتوریا آزارنکا - Вікторыя Азарэнка, Азаранка چند عکس از جوکوویچ در مسابقات مسترز قهرمانی جوکوویچ در مسابقات مسترز لندن جوايز تور حرفه اي تنيس مردان 2012 اعلام شدند بازی فدرر و نادال در میان شمع ها !!!!!! federer and nadal among the candles!!! راجر فدرر، مردی برای تمام اسپانسرها عکس عجیب از دیده شدن روح در استادیوم فوتبال! فدرر در لباس شماره 10 تیم ملی برزیل!!! بزرگترين راكت‌تنيس جهان +عکس بازی‌های پارالمپیک بوریس بکر معروفترين و جالب‌ترين نقل قولهاي المپیک بوسه قهرمان المپیکی بر دست مادر تلخ و شیرین المپیک لندن برای ایران جایگاه نهایی ایران و آخرین نتیجه رنکینگ مدال المپیک ۲۰۱۲ لندن عکس ها و تصاویر اختتامیه المپیک ۲۰۱۲ لندن
پيوندها
ثبت دامنه">افزایش آمار

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان جهان تنیس و آدرس tennisworld.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان